SLOSSPLASSEN.blogg.se

9 minutter fra Värmland

Sier du Danmark

Publicerad 2023-07-31 13:24:00 i Allment, Dyr, Fakta, Funderinger, Musikk, Tanker,

så tenker jeg straks på dronning Margrethe, Kastrup (flyplassen), LEGO og rød salami (som vi oftest kaller for 'danske-pølse'[-korv].
 
Om du sier Finland, så går tankene mine til Fazer sjokolade, Finlandia, Iittala, Marimekko og Sibelius.
 
Sier du Sverige så tenker jeg... IKEA, Olof Palme, SAAB, Scania, sild, Volvo og rimeligere priser. I skjønn forening.
 
Når jeg nå sier (skriver!) Norge; hva og eventuelt hvem tenker du på først da?
 
Er veldig spent på svaret ditt - på forhånd takk!
 
 
Ønsker deg en alle tiders uke[vecko-]start i dag. Ta godt vare ^^
(Søteste Caspar-vennen er trøtt i dag 💕 )
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2023-07-31 13:38:59

När jag hör Norge tänker jag på Hurtigrutten, fiske och fjordar samt glassen i Halden där jag var en del 1977 då jag jobbade i Strömstad.
När jag hör Danmark tänker jag på mina danska vänner, Skagen och semester, Finland då är det de 1000 sjöarnas land samt min förra sambo.
Söt liten kompis på fotot :)
Önskar dej en fin start på veckan

Postat av: Anne

Publicerad 2023-07-31 15:57:53

Norge! Jag tänker på fisk, dyr mat, fjäll, skidor och deras kung.

Postat av: Netti Starby

Publicerad 2023-07-31 16:37:05

När jag tänker på Norge så tänker jag först på deras härliga språk, serien Skam, vacker natur och höga priser. Kramis <3

Postat av: Eval8

Publicerad 2023-07-31 18:16:47

17 Maj! Höga priser, Haakon&Mette-Marit, vacker natur. Glad måndag!

Postat av: Marketta

Publicerad 2023-07-31 19:06:40

Tack för besöket inne hos mig.

Vad jag tänker på om Norge är Trollstigen, vacker natur, min brevvän i Bergen.

Ha en bra vecka!

Postat av: Jenny Ivarsson

Publicerad 2023-07-31 21:32:07

Norge för mig: Fiskhallar,lusekoftor (mönsterstickade yllekoftor), Diplom Is-glass, räkor, kringel-krokiga vägar och mesost som man hyvlar och så drickan Champangebrus. Precis som Marianne som kommenterat här, jobbade jag i Strömstad ett par somrar som ung (1983 - 84) och i Halden köpte jag en läderryggsäck,som.jag har kvar än i dag. På vintrarna jobbade jag i Åre och var då en del över till Trondheim.
Ha en fin dag!

Postat av: znogge

Publicerad 2023-07-31 22:11:01

När det gäller Norge tänker jag först och främst på syttende mai. Tänker också på drottning Sonja eftersom vårt barnbarn heter Sonja. Dottern till en klädeshandlare/köpman men som ändå fick gifta sig med en blivande kung. Ingen självklarhet förr.
I Finland har jag aldrig varit så där har jag inga personliga referenser.
Danmark är ju bara runt hörnet för vår del och där har vi varit så många gånger att jag knappt tänker på att vi är utomlands. Förstår det mesta av språket men än ställer räkneorden till det.

Önskar en sen god kväll!

Postat av: Heléna

Publicerad 2023-07-31 22:30:43

Så fin Caspar är! När jag var i tonåren och fortfarande bodde kvar hemma hos mina föräldrar så hade jag också takråttor eller tamråttor som de också kallas. Jag hade en hona och en hane och de hette Karl och Ada. Jätte tama och satt helst på mina axlar och gömde sig under mitt hår. Många som jag känner tycker det är äckligt med råttor på grund av svansen, men jag älskade mina charmiga råttor!

När jag tänker på Norge, så tänker jag på höga berg, kronprinsparet Haakon och Mette-Marit, Hurtigruten, självklart 17 maj (min brorsdotter fyller år då) och givetvis på fiske.

Hoppas du har fått en fin start på veckan! Stor kram fina du! 💖

Postat av: wiper

Publicerad 2023-08-01 08:23:06

När jag tänker på Norge så kommer minnen upp från en skolresa till Trondheim och även en resa som vuxen.

Det du skriver om dom andra grannländerna stämmer ju jättebra vad jag själv tänker på

Det var en fin råtta.

Ha en härlig första augusti
Malin wiper

Postat av: Lisa

Publicerad 2023-08-02 10:15:56

Norge? Då tänker jag på Holmenkollen :)

Postat av: Mia

Publicerad 2023-08-03 11:17:48

Norge... jag tänker mest på alla orter jag arbetade på under mina år som sjuksköterska via bemanningsföretag. Oslo, Stavanger, Kristiansund, Trondheim m.fl orter.

Postat av: Anonym

Publicerad 2023-09-24 18:27:15

Kaninkamrat tänker på vild, skön natur, kanske mest fjordarna som jag sett en gång och som jag älskade.

Men nu måste jag ju tänka på dina råttpojkar också, som bor i världens bästa hem <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela