SLOSSPLASSEN.blogg.se

9 minutter fra Värmland

Middag og DNA

Publicerad 2023-08-13 15:59:00 i Allment, Fakta, Mat, Slektsgransking, Tanker,

Fiskegratengen står i ovnen, og det begynner å lukte veldig godt.
 
Har skrelt et par gulrøtter [morötter], gjort klart poteter og tatt frem smør.
 
I all enkelhet.
Fikk bestilt en DNA-test til, nå mens det er tilbud [erbjudande] (frem til midnatt) hos MyHeritage.
 
Fikk resultatet av min egen DNA-test (sent nå i våres). Samtidig fikk jeg en liste med med mer enn 27.000 (!?) navn på folk, som jeg er i slekt med!
 
Ingen overraskelser... men en fetter [kusin] i 50-årene, med et vanlig, norsk navn. Som jeg ikke kjenner til.
 
Min morfar var veldig... eeeh... glad i damer, så - ingen overraskelse, nei. Men mer en bekreftelse. 
 
Kunne bare dette ukjente søskenbarnet mitt svare på mail'en jeg har sendt ham, nå, så... får vi kontakt, og bragt familieforholdene helt på det rene. Klarhet.
 
Tenk om denne fetteren er en sønn av min farfar, da...?!
 
Har du enda ikke tatt en DNA-test, så... anbefales [rekommenderas] det på det varmeste!
 
Men vær forberedt [beredd] på overraskelser. Store overraskelser.
 
 
Ha en fortsatt fin søndag, stay safe og ta godt vare ^^
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anne

Publicerad 2023-08-13 16:20:46

Vad roligt med ett DNA-test! Nu har vi en bok i släkten som täcker 400 år tillbaka med mitt släktträd. Det räcker för mig.

Ha en fin söndag!

Postat av: Marianne

Publicerad 2023-08-14 08:48:23

Så gott med fiskgratäng!
DNA-test har jag aldrig ens tänkt på, jag vet att jag har många kusiner men ingen jag träffat som vuxen.
Önskar dej en fin start på nya veckan :)

Postat av: sandra ledin

Publicerad 2023-08-14 09:58:37

Va spännande och kul med släktforskning. Min mormor har gjort lite efterforskning och kommit några generationer bakåt i tiden. Får se om jag tar upp där hon slutade. Vore häftigt att veta mer.

Ha en jätte fin dag!!!

Postat av: wiper

Publicerad 2023-08-14 12:38:41

Jag gillar fiskgratäng när den är som godast. Numera äter vi mest lax i ugn.

Vad spännande att du gjort en DNA test. Det skulle jag vilja göra också.

Så många du fick på din lista. Jag har släktforskat lite och även fått reda på av andra i släkten. Jag har 3 kusiner som var bortadopterade och att dom fanns visste knappt nån i vår släkt

Nu blev jag så sugen på att göra en sån test men det skall visst vara väldigt dyrt

Ha nu en skön början på veckan

Hälsning från Malin Wiper

Postat av: Heléna

Publicerad 2023-08-16 12:28:03

Jag har inte gjort det än, men alla mina barn fick sådana test av sin pappa i julklapp för några år sedan och gjorde testet. Har själv funderat på att ta ett DNA test, men det har bara inte blivit av.
Stor kram kära du 🤗💖

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela